- Lightyear bewijst met de Lightyear One prototype dat het de meest efficiënte elektrische auto van dit moment heeft.
- Tijdens een test werd een bereik van 710 kilometer op een volle accu van 60 kWh behaald.
- De Lightyear One verslaat daarmee de meest efficiënte elektrische auto van het moment: de Tesla Model 3.
- Hoewel de testresultaten indrukwekkend zijn, belooft Lightyear dat er nog meer verbeteringen zullen komen naar aanleiding van de testdata.
De Nederlandse startup Lightyear laat zien wat er mogelijk is, als je je focust op efficiëntie en de kracht van zonne-energie. Tijdens een test die het bedrijf onlangs deed met de Lightyear One, de eerste volledig elektrische auto van het merk, haalde de auto 710 kilometer op één enkele lading van 60 kWh.
Daarmee verslaat de Lightyear One Tesla op efficiëntie en bereik. Als voorbeeld: het meest efficiënte model van de Amerikaanse fabrikant haalt nu iets meer dan 600 kilometer op een volle accu van 79 kWh. De Model 3 is de meest efficiënte elektrische auto die je op dit moment kunt kopen.
Met de resultaten van de test komt de Lightyear One dicht in de buurt van het beloofde bereik van 725 kilometer op een volle accu.
De test werd gedaan op het Aldenhoven Testing Center in Duitsland. Het prototype, de Lightyear One 008 genaamd, reed gedurende ruim negen uur met een snelheid van 85 kilometer per uur totdat de accu helemaal leeg was. Met deze test konden de technici de efficiëntie van onder andere de motoren in de wielen en het koelsysteem controleren. Ook was het een goed moment om te zien hoeveel energie, en daarmee bereik, het zonnepaneel op het dak nu oplevert op een normale dag.
Deze zogenoemde solar roof kan op een zonnige dag tot wel 70 kilometer aan bereik opleveren volgens Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. Op de dag van de test was het ietwat bewolkt waardoor het paneel goed was voor ongeveer 40 kilometer aan extra bereik. Dat vertaalt zich naar een opbrengst van 3,45 kWh. Was het zonnig geweest, dan had de auto het beloofde bereik dus wel gehaald.
De testresultaten zijn niet zaligmakend, iets wat Lightyear ook toegeeft. Zo is een constante snelheid van 85 kilometer per uur op een vrijwel vlak circuit niet te vertalen naar gebruik in de echte wereld. Maar het geeft wel een goed beeld van wat de auto kan en waar verbeterpunten liggen.
Hoefsloot zei hierover tegen Electrek: “We weten dat we veel kunnen verbeteren aan de aerodynamica, aandrijflijn, remmen en ophanging. Ook hebben we waardevolle data verkregen waarmee we bijvoorbeeld de omgang met zijwind kunnen optimaliseren.”
Met de test wilde Lightyear vooral aantonen wat er mogelijk is met een klein accupakket als je je focust op efficiëntie. “Door het energieverbruik per kilometer van een EV te verlagen, kun je aanzienlijk meer bereik realiseren met een kleine accu. Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een EV, kan je hierdoor de aankoopprijs van de auto verlagen en betaalbare elektrische auto’s met een groot bereik op de markt brengen die niet vaak aan de lader hoeven", aldus Hoefsloot.
Het accupakket in een elektrische auto is doorgaans ook het zwaarste onderdeel. Door dit kleiner te houden blijft het gewicht van de auto ook lager. Minder gewicht betekent dat motoren minder hard hoeven te werken om de auto in beweging te krijgen en te houden, wat zich weer vertaalt in hogere efficiëntie en dus een groter bereik.
Opladen is verleden tijd, energie is er gewoon
Het uiteindelijke doel van de Nederlandse startup is om betaalbare volledig elektrische auto’s te bouwen die in principe nooit meer aan de laadpaal hoeven. “Wij geloven dat mensen aan het einde van dit decennium niet meer denken aan opladen of bereik. De energie is er dan gewoon," aldus Hoefsloot.
De Lightyear One moet begin volgend jaar in productie gaan. Met een productieaantal van 947 stuks en de prijs van 150.000 euro (exclusief belastingen) is het niet bepaald een betaalbare auto voor de massa. De eerstvolgende auto van Lightyear moet dat wel worden. Het bedrijf heeft plannen om in 2024 een voor iedereen bereikbare elektrische auto in massaproductie te nemen.
Productie in Nederland?
Waar de Lightyear One gemaakt zal gaan worden is nog niet duidelijk. In de podcast The Next Move van Business Insider vertelde Hoefsloot onlangs dat hij bezig is met selecteren van een geschikte productiepartner. Lightyear is ver gevorderd in het selectieproces en wil op korte termijn aankondigen wie de zonne-auto gaat bouwen. Voor Nederland zou het natuurlijk leuk zijn als de Lightyear de One bij Nedcar in Born laat produceren.
Nedcar zou in principe ruimte hebben voor de productie van de efficiënte zonne-auto. De Limburgse autobouwer heeft in juni een contract ondertekend waarin staat het vanaf eind 2022 tot tenminste 2028 elektrische auto’s voor Amerikaanse startup Canoo gaat bouwen. Maar om deze partij volledig te bedienen hoeft Nedcar maar ongeveer 30 procent van de capaciteit in te zetten. De productie van de Lightyear One zou dus een goede toevoeging kunnen zijn.
[activecampaign form=34]